Diskuze - poradna

Jana 2014-10-02 09:57:44
Šárko, a co s tím přesně děláte? Mě je přes 30 a ta... více


Šárka 2014-09-03 09:43:36
Já mám pocit, že mě už se hrb dělá, takže se s tím ... více


Martina 2014-08-06 07:21:47
Anežko a ty cviky se mají provádět, jak dlouhou dobu? Ta... více


Terezka8 2014-07-11 17:53:38
Nemáte někdo zkušenosti s touto matrací http://www.latex... více


Anežka 2014-07-03 05:09:26
K těm cvikům na krční páteř - jsou jednoduché. Stač... více


Lenka 3vanhalová 2014-06-24 23:31:47
Dobrý večer,mam zdegenerovanou krční páteř odmítli m... více


Laura 2014-06-09 04:56:16
Nevím, jestli jsou přímo cviky, ale určitě byste měla ... více


Monika 2014-05-05 07:32:30
Dobrý den, mám sedavé zaměstnání a už teď se mi dě... více


Co je to krční páteř?

Krční páteř tvoří sedm horních obratlů. Jsou tvořeny z těla, uvnitř kterého je kanál kudy vede mícha. Tělo obratle má několik výběžků a otvorů pro příslušné cévy a nervy. Úplně nahoře jsou umístěny dva zvláštní obratle, čepovec a atlas, které jsou do sebe zasazeny a umožňují pohyb hlavy do předklonu, záklonu, úklonů a rotace. Ke správnému pohybu hlavy, krční páteře a celé horní části těla včetně ramen a paží, napomáhá celá řada svalů. Aby se člověk cítil dobře a zdráv, musí být, kromě jiného, všechny tyto svaly dostatečně vyvinuté, silné a nezkrácené.


Jaké jsou symptomy problémů s krční páteří?
špatné držení těla

Symptomy problémů s krční páteří jsou různé, často závislé na tom, zda jde o poškození páteře (deformace těla páteře, meziobratlové ploténky apod.), nebo blokádu páteře či spasmus v oblasti svalů, které drží páteř. Degenerativní či poúrazové poruchy páteře představují opravdu vážný a velmi bolestivý stav, ke kterému je zapotřebí odborné léčení. Nebývá naštěstí tak častý. Většinou, když pociťujeme bolesti a problémy s krční páteří, jde o blokády nebo svalový spasmus. I tak jde o celkem dost nepříjemnou a omezující bolest a je nutné, abychom s tím něco udělali.
Jednotlivými příznaky mohou být silné až migrenózní bolesti hlavy, někdy i zvracení, bolesti v oblasti krční páteře a ramen (tlak a pocit tíhy), vystřelující bolesti do paží, nebo mravenčení a hlavně omezený rozsah pohybu hlavy a ramen (ztuhlost).



Tip pro vás: Moderní venkovní sauna vám pomůže od zablokované páteře!

Jaké jsou příčiny problémů s páteří?dřžení těla

Když pomineme úrazy a degenerativní poruchy, tak můžeme konstatovat, že nečastějšími příčinami bolestí páteře (nejen krční) je špatný životní styl. Je to myšleno ve smyslu utváření špatných návyků při práci (přetěžování), při držení těla, nedostatku cíleného pohybu a procvičování, nedostatku relaxace apod. Často bývá příčinou i stres, pak jde o psychosomatickou poruchu. Někdy může problém vyvolat i určitá chemizace těla, například v období menzes či klimakteria. V lidském těle je vše tak důmyslně propojeno, že určit příčiny je mnohdy těžké. Každopádně s nastalými problémy je třeba pracovat a zkoušet odbourat všechny příčiny, které mohou přicházet v úvahu.

Špatné držení těla.

Jak už jsem uvedla, nejčastější příčinou špatného držení těla je nesprávný návyk. Tento návyk se utváří už v dětství a je tedy i na rodičích, aby zodpovědně přistupovali k tomu, naučit své potomky správnému držení těla. Předejdou tak mnohým bolestem a problémům svých dětí v dospělosti. Děti většinou ještě necítí, tak silné bolesti a proto doslova ignorují nějaké správné návyky. V zápalu hry, ve škole či u televize nebo počítače se hrbí, jejich vzpřimovače páteře a okolní svaly ochabují, svaly na přední straně trupu se zkracují a v pozdějším věku už pociťují vyrovnání zad jako nepříjemné a nepřirozené.
Častou příčinou špatného držení těla je stres a strach. Úzkostliví lidé mají tendenci se přikrčovat a vtahovat hlavu mezi ramena. Dělají to pravděpodobně instinktivně, aby se chránili, před možným nebezpečím. Tento návyk si mohou opět přinést už z dětství. Když se však ramena nepřirozeně pozvedají a hlava se schovává mezi ně, dochází opět ke zkracování a na druhé straně k nechtěnému ochabování určitých svalových partií. Svaly pak nejsou schopné pevně držet páteř ve správné poloze.

Práce

Každá práce má vliv na naši páteř, bohužel většinou negativní. Na otázku, zda někdo cvičí, většina lidí řekne, že má dost námahy a pohybu v práci. Kdyby lidé věděli, jak je to hloupé, tak by raději mlčeli.

Fyzicky náročná práce (a platí to i o sportu), zatěžuje někdy až na hranici únosnosti některé svalové partie, klouby a páteř. Svaly, které se namáhají se sice posilují, ale zároveň i zkracují.

bolest páteře a krku

Naproti tomu svaly, které nepoužíváme, ochabují a prodlužují se. Nesprávná délka svalů může deformovat páteř i klouby, což se projeví jejich omezenou hybností.

Pokud někdo těžce manuálně pracuje a navíc má stále se opakující jednostranné zatížení, je na problém zaděláno.

Druhou kategorií pracujících, kteří mají asi nejčastější problémy v obla

sti krční páteře, jsou lidé, kteří pracují u počítače a nějakých podobných strojů.

Soustředěnost na práci, je odvádí od sledování toho, jak drží páteř, takže jsou většinou shrbení, hlavu mají nepřirozeně vytaženou dopředu, ramena vychýlená, aby mohli ovládat myš či psát na klávesnici. A to trvá mnohdy celé hodiny. Výsledkem bývá ztuhlost ramen, blokáda krční páteře, zmenšená hybnost. Příčinou je opět zkrácení a ochabnutí určitých svalových partií.

Psychicky zaměstnaní lidé jsou často pod stresem a nakonec mohou skončit taktéž s problémy s páteří.
Nejzdravější způsob práce je ten, kde se často mění činnost, člověk má dostatek pohybu, ale při tom extrémně nezatěžuje ani tělo, ani svou duši. Takových zaměstnání je však málo.


Informace o bolestech zad najdete na : Bolesti zad.info

Ostatní

Páteř je jako domino. Stačí, když je jedna kostka špatně položena a vše se hroutí. Příčinou bolestí krční páteře může být i problém s přílišným prohýbáním bederní lordózy, např. když žena nosí dítě opřené o bok a přitom vykonává běžnou domácí práci. Maminky jistě ví, o čem píši. Zdravá páteř sice má být esovitě prohnutá, ale čeho je moc, toho je příliš. Pokud extrémně prohneme bederní lordózu, zbytek páteře na to reaguje zvětšením hrudní kyfózy a krční lordózy. Svaly jsou v přílišném napětí a je tu problém.
Nesprávné a silové napětí se nám může stát i při volnočasových aktivitách (při sportu, v posilovnách, koníčcích a dokonce i v sexu). Páteř nemá ráda ani silné nárazy, nebo naopak fixaci, nehybnost např. při dlouhodobém upoutání na lůžko v nemoci.



Doporučujeme také další weby o nemocech a zdraví : Zácpa, Bolesti břicha a Kožní nemoci. Najdete zde odborné články, slovník, recenze knih, diskuze a poradnu.

 

název knihy : Napjatost a deformace ve zdravé a patologické krční páteří
Autor: Lukáš Čepek
Nakladatelství: Technická univerzita v Liberci
Město: Liberec
Rok vydání: 2007
Počet stran: 39
ISBN: 978-80-7372-160-2
cena : nelze běžně zakoupit, pouze knihovny

___________________________________________________________

Anotace

„Páteř je osový orgán pohybového aparátu lidského těla. Je opěrným orgánem pro vzpřímenou chůzi a současně chrání svým spinálním kanálem míchu a její kořeny. Segmentální uspořádání umožňuje výsledný značný pohybový rozsah, který se odehrává zejména dolní krční páteří a Th-L přechodu.“ (z úvodu publikace)


Naše recenze

Publikace je tezí disertační práce, tzn. že ji napsal doktorand, tedy člověk, který se velmi podrobně zaměřuje na určitou problematiku. Doktorand nejdříve popisuje anatomii a stabilitu krční páteře, poté předkládá přehled poranění horní krční páteře. Podrobněji popisuje frakturu dens axis a její operační přístupy, které srovnává. Také ve své práci přibližuje biomechaniku fraktur typu dens axis, tvorbu geometrických modelů, posouzení jednotlivých metod tvorby geometrie, kontaktní úlohy, osovou sílu ve šroubu při osteosyntéze dens axis, interakci kortikálního šroubu a kostní tkáně, analýzu zatěžování druhého krčního obratle, analýzu pohybové stability osteosyntézy dens axis. Nakonec rozebírá výsledky a vše shrnuje v přehledném závěru. Z názvu a samozřejmě také z podstaty knihy (teze disertační práce) je zřejmé, že publikace má vysoce odborný ráz. Teze splňuje vše, co je potřebné dodržet při psaní odborného textu. Pro ty čtenáře, kteří se vyznají v oboru a pro které je také tato kniha určená, to je přehledné, doplněné četnými obrázky i rentgenovými snímky. V závěru publikace najdete materiály, ze kterých bylo čerpáno. Pro odborné čtenáře bude tato publikace jistě velkým přínosem.


___________________________________________________________ ___________________________________________________________

název knihy : Informace a rady lékaře: Bolest zad

Autor: Malcolm Jayson
Nakladatelství: Grada Publishing
Město: Praha
Rok vydání: 1999
Počet stran: 80
ISBN: 80-247-0089-1
cena : 149 Kč

___________________________________________________________

Anotace

„Většina z nás si už nějakou tu bolest zad protrpěla. Obvykle jde o nepříjemný, avšak nikoli příliš vážný problém, způsobený nějakým druhem mechanického namáhání nebo poškození zad, který se poměrně rychle zlepší. Přinejmenším částečnou příčinou může být špatné držení těla, přílišná námaha a problém opotřebení.“ (z úvodu knihy)


Naše recenze

V úvodu knihy seznamuje autor své čtenáře s tím, jak funguje páteř. Pomocí obrázků je zde popsaná stavba páteře a jeho nervová síť. Dále se kniha zaměřuje na některé běžné problémy se zády, které občas může mít každý z nás. Zabývá se posunutými plotýnkami, ischiasem, bederní spondylózou, popisuje lumbago, problémy s nervy, kokcygodynii atd. Následující kapitola se zaobírá již léčbou bolesti zad a opakujícími bolestmi zad. V knize se také dozvíte, jak chránit svá zády. Autor se zabývá zlepšením držení těla, vhodným sezením, správnou obuví, správným zvedáním předmětů, vhodným spaním, udržováním fyzické kondice...Také se věnuje tomu, jak mohou vznikat trvalé bolesti zad a léčbě této bolesti. Získáte informace o stanovení diagnózy, metodách vyšetření (rentgen, počítačová tomografie...). Kromě léčby léky popisuje autor i některá cvičení, která jsou na bolest zad vhodná. Přibližuje i doplňkovou léčbu (akupunkturu) a rovněž chirurgickou léčbu a intenzivní rehabilitaci. Kniha je velmi hezky strukturovaná a dobře se čte. Je v ní mnoho obrázků a fotografií, které celou problematiku čtenáři ještě více vysvětlí. Kromě toho na konci každé kapitoly najdete klíčové body, takže máte přehled základních informací. Na konci knihy najdete užitečné kontakty na lékaře a různá centra zabývající se bolestmi zad. Je zde také přehledný rejstřík.


___________________________________________________________ ___________________________________________________________

název knihy : Léčíme si bolesti krční páteře sami
Autor: Robin McKenzie
Překlad: Eva Nováková, Jitka Laliková Šerclová
Nakladatelství: McKenzie Institute Czech Republic
Město: Praha
Rok vydání: 2011
Počet stran: 75
ISBN: 978-80-904693-2-7
___________________________________________________________

Anotace

Robin McKenzie, autor knihy, je uznávaný v diagnostice a lé bě bolesti zad. Vytvořil si vlastní vyšetřovací a léčebné metody, které šíří mimo jiné i prostřednictví svých knih. Jednou z nich je také tato publikace, která je rozdělená do sedmi kapitol. První kapitola popisuje problematiku krční páteře a autoterapie. V následující kapitole se snaží autor podat informace čtenářům tak, aby porozuměli páteři. Seznamuje je s obratli a páteří, funkcí krční páteře, přirozeným držením těla, mechanickou bolestí, přetížením, poškozením tkáně, vyklenutou meziobratlovou ploténkou a místem bolesti. Další dvě kapitoly pojednávají o společné příčině bolesti krční páteře a detailněji se seznámíte s McKenzie metodou (cíl cvičení, účinek, centralizace, intenzita bolesti a začátek s cvičením). Pátá kapitola již obsahuje cvičební program s konkrétními cviky a jejich znázorněním. Předposlední kapitola vám prozradí, kdy se cviky provádí, a poslední kapitola radí čtenářům co dělat, když se objeví akutní bolest krční páteře. Dále už následují jen odkazy na literaturu, některé úspěšné životní příběhy, informace o mezinárodním McKenzie Institutu a o oprávněných distributorech.


Skrnutí

Publikace je určená lidem majícím problémy s krční páteří. McKenzie metoda pomáhá mnohým lidem a díky popsaným a znázorněným konkrétním cvikům ji budete moci zkusit i vy. Publikace je přehledná a obsahuje mnoho obrázků a fotografií.